måndag 4 mars 2013

Champinjon och färskostfylld köttfärslimpa

Åse (56kilo.se) är verkligen fantastiskt! En stor inspirationskälla hos mig när det gäller kost och alla recept blir succé :)

I förra veckan gjorde jag köttfärslimpan som hon la ut på sin blogg för inte så länge sedan. Bytte ut sojan till det jag hade hemma och blev jättebra

1 kg nötfärs
2 ägg
3 dl mjölk
1 dl pofiber
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk tamarisoja ( jag tog teriyaki marinad)
1/2 riven gul lök
1 ask cantadou, valfri smak tex 4 peppar.
200 gram grovhackade, smörstekta champinjoner

Sätt ugnen på 250 grader.
Lägg pofibern i blöt i mjölk i ca 5 minuter. Blanda sedan ner övriga ingredienser.
Ringla lite olivolja i en stor ugnsform och fördela nötfärsen i mitten, platta ut lite och gör en fördjupning i mitten. Fördela ost & champinjonerna ovanpå.
Vik sedan upp sidorna så fyllningen täcks, forma en limpa.
Smält lite smör och blanda ner lite kinesisk soja (ca 50/50) ( jag tog även här teryakimarinad ist för soja) pensla sedan limpan med detta.

Ställ in i ugnen och sänk temperaturen till 175 grader. Sätt gärna in en ugnstermometer i köttfärslimpan, den ska vara 70 grader – då ‘r den klar. Ca 45 minuter.

Brunsås:
5 dl grädde
1,5 msk kinesisk soja ( jag tog japansk soja)
1 msk kalvfond
1 msk sockerfri lingonsylt

Koka upp grädden och i med övriga ingredienser, låt allt småputtra några minuter tills såsen tjocknat.

Jag åt med stekt vitkål och önos sockerfria lingonsylt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar