fredag 29 juni 2012

Fisksoppa och mozzarella sallad

Idag skulle jag göra fisksoppa till lunch tänkte jag ( lchf anpassad så klart ;) ), men lunchen slutade på "Kerstin på torget", med pappa och syrran som kom hit och hälsade på, sjuklingar dom oxå :(. Det nya stället på torget är tyvärr inget att rekommendera. Maten var god, men vet inte om den var värd priset. Sen att vi fick vänta 15 min på att beställa och 30 min till på att få maten drog ju inte upp betyget...

Men men tillbaka till fisksoppan som vi slängde i hop nu på kvällen. Tog egentligen det jag hade hemma.

Skar en halv gul lök och en halv röd lök. Skar även ca 1/2 paprika och pressade 2 vitlöksklyftor. Detta fräste jag i smör i en kastrull. Hällde sedan på ca 3 msk hummerfond och ca 1 liter vatten och 3-4 dl grädde. Detta fick koka i 10 minuter. Sen la jag i lite fryst dill och droppa i några droppar citron. Sen åkte Findus frysta fiskbitar i .handskalade räkor och haricots verts lika så. Kryddade med salt och citronpeppar. Fick koka lätt 5 minuter till.
La en klick crème fraîche på soppan till servering men nästa gång ska jag nog ha lite mer i för att få soppan krämigare!

Igår till "kvällssnack" gjorde jag en mozzarella sallad med rödlök och tomat. Blandade vinäger och olja med örtsalt som dressing och hällde över, mumma!

Trevlig fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar