onsdag 25 juli 2012

Lchf-köttfärspaj

Igår köpte jag mandelmjöl och sesamfrön för idag skulle det bli köttfärspaj till lunch och det åts till middagen oxå och oj va bra det blev :) riktigt nöjd!
Har kikat runt lite på pajskal och detta värkar va det som dom flesta lchf:are använder sig av:

3 dl mandelmjöl
0.5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 ägg
40 g smör
Salt

Mixade mandelmjölet och sesamfröna i en matberedare och blandade sedan i resten av ingredienserna. Mixade det till en bra deg som jag tryckte ut i en form med löstagbar kant. Lät den stå i kylen ca 30 min. Förgräddade skalet i 8 min på 175 grader.

Till fyllningen behöver man:
400 gram köttfärs
1 gullök
1 vitlöksklyfta
Krossade tomater
Grillkrydda
Salt
Peppar
3 dl crème fraîche
150 gram riven ost

Hacka löken. Bryn den några minuter och lägg sedan i köttfärsen, bryn tillsammans med grillkrydda, salt, peppar och pressad vitlök. Sist minuterna häller man i krossade tomater. Fyll pajskalet och toppa med crème fraîche och sist riven ost! Grädda på 200 grader ca 20 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar