lördag 12 maj 2012

Köttfärslimpa

receptet är för 1.3 kg köttfärs, jag halverade receptet och det gick oxå bra. Plus att jag bara tog lite lite senap då det är mycket kolhydrater. Vi åt även morot till idag och rotfrukter ska man ju undvika men hade inte så mycket grönsaker så man tar va man har :)

Köttlimpan:
1.3 kr köttfärs
2 ägg
2 msk olja
Salt & peppar
2-3 rivna gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk senap

Sås:
2 dl crème fraîche
1/2 dl grädde
1 tsk soja
Skyn från köttfärslimpan

Sätt ungen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna med köttfärsen i en bunke. Medan blandningen står och drar en stund blandade jag en marinad på olja soja och lite senap. penslade en form, formade köttet till en limpa och penslade sedan köttet med marinaden oxå. Sen in i ugnen ca 1 h.
När jag tagit ut den färdiga köttfärs limpan blandade jag ihop såsen medan den svalnade av lite!

Nästa gång ska jag göraen grönsaksgratäng med massa ost på till!
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar